Zaujímavosti zo sveta bicyklov

Pravdepodobne si mnoho ľudí myslí, že bicykle existovali od pradávna, ešte v časoch kedy rytieri jazdili v stoji s kopijami v rukách ťahaní za svojmi kôňmi, ale dnešné bicykle nie sú o moc staršie od automobilov. Srandovné je, že sa bicykle v podstate za svoju existenciu (cca 100 rokov) moc nezmenili. Napokon uznajte sami:

  1. Do roku 1840 bicykle nemali pedále, až do doby kým ich škótsky kováč Kirkpatrick Macmillan nevytvoril. Dovtedy bicykle neboli moc obľúbené, nakoľko pre pohyb bolo potrebné odrážať sa od zeme.
  2. V roku 1868 bol predstavený 80 kilový „Boneshaker“. Mal železný rám, železné ráfiky, drevené kolesá a prvé kožené sedadlo. Svet mal prvý bicykel, resp. velocipéd ako ho vtedy volali a v tom istom roku začali na nich aj pretekať.
  3. Skôr než sa začali využívať reťaze boli pedále umiestnené na prednom kolese. Ak ste chceli dosiahnuť rýchlejší presun potrebovali ste väčšie predné koleso, ktoré bolo diametrálne odlišné od zadného. Niektoré dosahovali priemer až 163 cm!
  4. Najdlhší tandem bicykel meral viac ako 20 metrov a pedálovalo ho 35 ľudí.
  5. Na svete je viac ako 1 bilión bicyklov, čo predstavuje viac ako dvojnásobok počtu áut. A každý rok je vyrobených nových 50-100 miliónov.
  6. Jedno parkovacie miesto automobilu obsadí až päť parkovacích miest pre bicykle.
  7. Najčastejšia jazda na bicykli nepredstavuje väčšiu vzdialenosť ako 2km od domu.
  8. 3 hodiny bicyklovania alebo 30km týždenne dokáže znížiť riziko infarktu až o 50%.
  9. V priemere každý stý američan využíva na prepravu bicykel. Ak by sa toto číslo zvýšilo na 2%, každoročne by sme ušetrili 3.5 bilióna litrov paliva.
  10. Pri 16km dennej dochádzke ušetrí cyklista v porovnaní s vodičom auta 20€ mesačne, 20kg oxidu uhličitého a spáli približne 1500 kalórií.
  11. Bežný bicykel stojí 20x menej ako bežné vozidlo.
  12. Ak neberieme do úvahy rýchlosť, tak bicykel je v porovnaní s motorkou, autom, vlakom, lietadlom, alebo loďou najefektívnejší dopravný prostriedok aký kedy bol zostrojený.
  13. Výskum dokázal, že ak by sa ztrojnásobil počet cyklistov na cestách, tak by sa znížila nehodovosť na cestách až na polovicu.

Informácie sme čerpali z portálu comingthru.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *